Hallitus on esittänyt arvonlisäveron väliaikaista poistoa henkilökuljetuksista aikavälillä 1.1.-30.4.2023. Muutoksen tarkoituksena olisi kaiketi kotitalouksien tukeminen vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ja sen varmistaminen, että matkalippujen hinnannousu ei kirpaisisi kaikkein pienituloisimpia. Tämä ajatus ei kuitenkaan kantanut aivan loppuun asti, vaan katkesi kuin kanan lento.
HSL on tänään julkaissut tiedotteen, joka on luettavissa linkin takaa. Tiedotteessa todetaan, että ”HSL pitää huonona hallituksen esittämää arvonlisäveron väliaikaista poistamista joukkoliikenteeltä. Toteutuessaan se aiheuttaisi arviolta 6 miljoonan euron lisäkustannukset HSL:lle, mikä lisäisi lippuhintojen korotustarvetta entisestään. Lisäksi HSL pitää veromuutoksen aikataulua teknisesti mahdottomana toteuttaa kaikissa myyntikanavissa. HSL esittää tilalle vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan lippujen hintoihin ja sitä kautta matkustajille ilman, että se aiheuttaa merkittävää kustannusten kasvua ja kehitystoimenpiteiden hidastumista HSL:lle.”
Tämän alv-muutosesityksen taustalla oli varmasti kaunis ajatus joukkoliikenteen tukemisesta ja lipunhintojen korotuspaineen vähentämisestä – HSL:n näkökulmasta tämä on menemistä ojasta allikkoon. Ensin tuli korona ja matkustajat kaikkosivat, sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja bensan ja sähkön hinta ponnahti pilviin. Nämä kaikki näkyvät suoraan HSL:n taloudessa kulujen kasvuna ja niiden yhteisvaikutus on valtava. Nyt tämä uudistus, jonka piti tuoda helpotusta tilanteeseen uhkaa tuoda 6 miljoonan euron lisäkustannukset, jotka tulevat näkymään suoraan matkustajien kukkarossa. Lisäksi kauan suunniteltu ja jo pitkälle edennyt lippujärjestelmän uudistushanke (kavereiden kesken lipputilihanke) uhkaa viivästyä tämän vuoksi jopa puolella vuodella.
Ehdotus ei siis vaikuta huolella punnitulta ja tällä tavoin emme tule pääsemään haluttuun tavoitteeseen. Toivon todella että tätä harkitaan vielä huolella ja tehdään muutoksia niin, että tämä hetken helpotukseksi kaavailtu muutos ei romuta taloutta lopullisesti ja viivästytä uudistushankkeiden eteenpäin vientiä (joka muuten sekin maksaa, eikä edes ihan vähän).