Etätyön lisääntyminen on ajanut joukkoliikenteen suuriin vaikeuksiin

Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 5.4.2022

HELSINGIN seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) on kärsinyt koronakriisistä valtavasti. Pandemiaan liittyvien rajoitusten ja etätyösuositusten vuoksi vuonna 2021 matkustajamäärät olivat edelleen 40 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2019. Vajetta paikkaamaan valtio myönsi vuonna 2021 HSL:lle avustuksia 86,7 miljoonaa euroa, minkä ansiosta tulos oli 10,4 miljoonaa euroa ylijäämäinen.

MYÖS vuonna 2022 julkinen liikenne tarvitsee valtion tukea, ja HSL suurimpana toimijana erityisesti. Vaikka koronarajoitukset ovat poistuneet, kaksi vuotta jatkuneet uudenlaiset järjestelyt työpaikoilla ovat muuttaneet arkea ja joukkoliikenteen käyttöä pysyvästi tavoilla, joita emme edes vielä tiedä. Lisäksi Ukrainan sodasta johtuva yllättävä polttoaineiden hinnannousu rokottaa HSL:n taloutta.

Hallitus on asettanut tarpeellisia ilmastotavoitteita. Kestävään yhteiskuntaan siirtyminen kuitenkin nojaa vahvasti siihen, että julkisen liikenteen käyttö lisääntyy. Kun samaan aikaan tehdään siirtymää infrakustannuksiltaan korkeampaan mutta päästöiltään matalampaan raideliikenteeseen matkustajamäärien ollessa edelleen pienet, on HSL:n talous heikoissa kantimissa.

HSL:N talous on ennen pandemiaa perustunut kuntien julkisen liikenteen subventioihin ja lipputuloihin. Jäsenkuntien talous ei anna loputtomasti myöten eikä toisaalta lippujen hintojen nostaminen ole sellainen kehitys, joka toisi lisää matkustajia joukkoliikenteeseen. Myöskään palvelutason heikentäminen ei ole mielekäs ratkaisu tilanteeseen. Päinvastoin, nämä toimet voivat johtaa tilanteeseen, jossa loputkin asiakkaat kaikkoavat ja talouden noidankehä on valmis.

Jos pääkaupunkiseudun julkinen liikenne halutaan pitää korkealaatuisena tai jopa kehittää sitä entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi yksityisautoilulle ja samaan aikaan pitää lippujen hinnat kaikille tuloluokille saavutettavina, on valtion tultava jakamaan kustannuksia. Vain siten julkinen liikenne voi vastata tulevaisuuden vaatimuksiin ja auttaa saavuttamaan riittävät ilmastotavoitteet.

Elina Kauppila (vas)
Maria Outinen (sd)

hallituksen jäseniä

Helsingin seudun liikenne (HSL)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *